< terug naar het overzicht
Terug naar SBK Amsterdam KNSM

SBK x Affordable Art Fair
31-10-2019 / 01-11-2019

SBK Kunstuitleen & Galerie neemt van 31 oktober t/m 3 november deel aan de Affordable Art Fair (AAF) met werk van Louise te Poele, Paul Smulders, Wouter van Riessen en Mary Geradts.

Deze beurs wordt dit jaar voor de 12e keer gehouden in De Kromhouthal in Amsterdam-Noord. Hedendaagse kunstenaars, gevierde namen en jong talent etaleren hun werk voor affordable prijzen (van € 100,- tot € 6000,-) 

Wil je hier ook naar toe? SBK verloot 200 tickets! Stuur een mailtje naar amsterdamknsm@sbk.nl met je naam en je hoort vanzelf of je de gelukkige bent!

 

 

 

Paul Smulders
Paul Smulders
Louise te Poele
Louise te Poele
Louise te Poele
Louise te Poele
Louise te Poele
Louise te Poele
Louise te Poele
Louise te Poele
Louise te Poele
Louise te Poele
Paul Smulders
Paul Smulders
Paul Smulders
Paul Smulders
Paul Smulders
Paul Smulders
Paul Smulders
Paul Smulders
Wouter Riessen
Wouter Riessen
Wouter Riessen
Wouter Riessen
Wouter Riessen
Wouter Riessen
Mary Geradts
Mary Geradts
Mary Geradts
Mary Geradts
Mary Geradts
Mary Geradts
Mary Geradts
Mary Geradts

LOUISE TE POELE: ACID FLOWERS

Neerhangende stelen, druipend bloemenwater. Waar bij traditionele bloemschilderkunst pracht en praal overheerst en overdaad hoogtij viert, heerst hier een gevoel van melancholie. Ook met de kleuren is iets aan de hand. Zie die roze stelen. En bestaan er eigenlijk wel blauwe tulpen en rozen? Nee, van nature niet, en mede daarom biedt dit boeket zo’n bevreemdende aanblik. 

Louise te Poele (Winterswijk, 1984) onderzoekt het licht en de composities van de oude meesters om hier vervolgens een compleet eigen draai aan te geven. Haar atelier is gevestigd in een voormalig militair hospitaal. Naast haar werkplaats is het de thuisbasis van een wonderlijke verzameling objecten. De schatten en rariteiten die ze her en der oppikt vormen de ingrediënten van haar stillevens. Ondanks de soms wonderlijke composities en chemische kleurstellingen zijn haar werken direct herkenbaar als voortzetting van een schilderkunstige traditie.

Louise te Poele woont en werkt in Arnhem, waar ze in 2008 afstudeerde aan de Fine Art afdeling op ArtEZ in Arnhem. Er volgde een veelgeprezen serie portretten van plattelanders in de Achterhoek, de streek waar zij opgroeide: Farmers.

Haar werk wordt getoond van Parijs en New York tot in Hong Kong, Berlijn en Istanbul en is onder meer opgenomen in de collectie van Museum Arnhem.

PAUL SMULDERS

Paul Smulders heeft het schilderproces als thema van zijn werk gekozen. Zonder vooropgezet plan laat Smulders zich leiden door zijn schildermateriaal. Hij werkt met diverse verfsoorten, inkten en lakken, die hij op elkaar laat inwerken als in een alchemistisch proces. In verschillende methodieken wordt het materiaal opgebracht. Door de kleurstoffen vrijelijk op elkaar te laten inwerken ontstaat er iets wat de schilder weliswaar in gang zet, maar dat zich voor een belangrijk deel toch als een onvoorspelbaar proces voltrekt. hij geeft zijn materiaal zoveel mogelijk de ruimte om een beslissende factor te zijn bij de uiteindelijk compositie.

In zijn huidige werk staan motieven uit de natuur centraal. Smulders’ werk toont niet alleen landschappelijke motieven, maar laat ook de dynamiek zien zoals die in de natuur werkzaam is. Op zijn schilderijen krijgt men dan ook de wisselwerking te zien tussen twee soorten natuur. Het natuurlijk effect van een zo ongedwongen mogelijke schilderkunst wedijvert op het doek met het aloude vormenspel uit de levende natuur.

De zoektocht naar balans tussen beeld en materie, structuur en chaos, is altijd zichtbaar in Smulders’ werk. Hij wil dat het beeld verf; en de verf beeld wordt. Zijn schilderijen zijn zeker figuratief te noemen, maar de figuratie komt maar nét aan de oppervlakte.

Zoals water vrijelijk zijn weg zoekt door het landschap, zo vindt de verf en inkt van Smulders zijn weg op het platte vlak.

MARY GERADTS

Mary Geradts volgde haar opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en werkt al vele jaren vanuit haar atelier in Leiden. In haar sculpturen staan groei, bloei en verval centraal. 
Deze vergankelijkheid, het ontstaan en weer afbreken van het natuurlijke, vormt een belangrijk thema. Verschillende soorten planten, sierlijke bloemen en vazen worden door Geradts in o.a. zink, koper en messing verbeeld. Deze materialen zijn goed bestand tegen natuurlijke processen van verval en vormen een spannende tegenstelling met het organische materiaal dat wordt verbeeld. De sculpturen tonen verstilde representaties van dat wat altijd in beweging is. 

De sculpturen worden opgebouwd uit dunne stroken. Geradts construeert en soldeert deze stroken tot de juiste vorm. Het materiaal wordt zodanig bewerkt dat de sculpturen een verweerd voorkomen krijgen. 

WOUTER VAN RIESSEN

De drie variaties van Vijftien zonnebloemen in een vaas die Vincent Van Gogh in 1889 en 1890 schilderde, zijn het uitgangspunt voor een project waarbij ik die werken steeds opnieuw bekijk, schets en schilder. Van Goghs zonnebloemen zijn heel geschikt voor zo een onderzoek gebleken. Ten eerste zijn het natuurlijk prachtige schilderijen, sprekende beelden met een heldere constructie en veel verschillende lijnen en richtingen. Er is sprake van een veelheid binnen een eenheid: de afzonderlijke bloemen zijn als stemmen in een koor. Het feit dat er drie varianten zijn en er dus geen definitieve versie van het beeld bestaat, geeft me extra speelruimte. Dat de schilderijen zo bekend zijn, zie ik ook als een groot voordeel: hierdoor kan iedereen over mijn schouder meekijken en zien hoe ik het boeket in mijn blik ontleed en transformeer. Het project is nadrukkelijk een uitnodiging aan alle kijkers om mee te doen en mee te verbeelden.

In hun houdingen en uitdrukkingen hebben de bloemen in Van Goghs Vijftien zonnebloemen in een vaas iets opens, iets onbepaalds; geïsoleerd zouden enkele ervan zelfs nauwelijks als bloem herkenbaar zijn. Deze onbepaaldheid schept ruimte voor de meest uiteenlopende associaties. Toen ik Van Goghs zonnebloemen begon te tekenen verschenen klokken, lampen, trommels en hijskranen als vanzelf. Voor een moment zag ik in een bloem de kop van een vleermuis. Tekenend en schilderend kreeg het beeld vorm. Wat uiteindelijk op het doek te zien is, omvat zowel vleermuis als bloem, maar is in de eerste plaats een puur schilderkunstige verbeelding, open voor interpretatie.

Bij de toe-eigening van Vijftien zonnebloemen in een vaas veroorloof ik me veel vrijheid. Toch is er steeds veel wat naar Van Gogh terugwijst. Ik handhaaf de basale schikking van het boeket en bepaalde karakteristieken van de bloemen komen keer op keer terug. Ik ben geneigd sommige vormen op Vijftien zonnebloemen in een vaas als introvert, extravert, mannelijk of vrouwelijk, jong of oud, open of gesloten te interpreteren. Er is een bloem die als een kwal zachtjes naar de rechterbovenhoek wil drijven; er zijn er twee die als jonge tweelingen heel dicht op elkaar staan. Er is een bloem die naar de achtergrond wijkt, stil en verscholen. Associaties als deze zijn in vrijwel alle schilderijen terug te lezen.

Elke keer als je naar een beeld als Vijftien zonnebloemen in een vaas van Vincent van Gogh kijkt, zie je het anders. Dat komt omdat je gemoed stuurt wat je ziet en hoe je dat ervaart. Het kijken verandert de toestand van je lichaam en vormt op die manier je bewustzijn op steeds nieuwe manieren. Het beeld dat oprijst, toont wie je bent op het moment van kijken. De serie schilderijen Vijftien zonnebloemen in een vaas is in dit licht op te vatten als een reeks afdrukken van hoe ik mijzelf ervaar en komt zo in lijn met het onderzoek naar het fenomeen van het zelf, dat sinds het eerste begin het centrale thema van mijn oeuvre is.

Open: din - vrij 10.00 - 18.00 uur
zat & zon 11.00 - 18.00 uur
Schrijf je hier in
voor onze digitale nieuwsbrief.
@deelnemer: is jouw e-mailadres al bekend bij ons?
CONTACT
Tel: +31 (0)20 632 54 92
Copyright © 2019 SBK design by manoverboord