< terug naar het overzicht
Geen werk gevonden.

Eigenhandig zorgde PHET -destijds opererend onder de naam FREAKY- ervoor, dat Eindhoven internationaal op de kaart werd gezet als hiphop en graffiti bolwerk. De Amerikaanse fotograaf Henry Chalfant, o.a. maker van de eerste hiphop documentaire Style Wars (1983) wijdt in het boek Spraycan Art (1987), een hoofdstuk aan de stad Eindhoven, waarin FREAKY wordt geportretteerd, met een schets in zijn handen.

PHET is mid jaren ’80 ook een van de eerste Europese graffiti schrijvers die naar New York reist. Hij ontmoet hier grootheden als Dondi, Phase2, Seen en Lee. Zij benadrukken het belang van de ontwikkeling van een eigen stijl, handschrift. Een vaste waarde binnen de oorspronkelijke hiphop cultuur: innovatie.
 
Innovator
De innovatie zet hij door binnen zijn graffiti oeuvre. PHET laat zich inspireren door verschillende beeldcultuur buiten de bestaande graffiti esthetiek. Zo is het werk van Mondriaan een belangrijke factor. PHET is één van de eersten dieWildstyle werken maakt met uitsluitend rechte lijnen. Later worden de letters zo doorontwikkeld, dat ze zich als zelfstandige vormen gaan manifesteren. Superstrakke lijnen worden afgewisseld met bolletjes. Onverwachte, eigenzinnige kleurencombinaties, waar dieptewerking, voor- en achtergrond steeds opnieuw gedefinieerd worden. Een grote kracht in het werk is de herkenbaarheid, in zijn eenvoud is de signatuur overduidelijk aanwezig. PHET rondt in 1998 zijn opleiding aan de kunstacademie in Tilburg af.

Eind jaren ’90 loopt Eindhoven voorop met de opkomst van alternatieve straat uitingen: de traditionele graffiti raakt wat naar de achtergrond. Nieuwe verbeeldingen, symbolen en materialen worden ontdekt en elk materiaal is legitiem. Er wordt behangen, gestickerd, gelatexed. PHET komt met figuratieve beelden, haast iconen, die net zo makkelijk afkomstig kunnen zijn van volkskunst, als van de hiphop cultuur. Oosterse en westerse invloeden vallen moeiteloos samen en afbeeldingen van totempalen en Nike Air Max’ bestaan zonder probleem naast elkaar. In samenwerking met kunstenaarscollectief BETAMAXXX worden uitgezaagde silhouet-vormige MDF panelen op schuttingen geschroefd en op deuren gekit.
PHET experimenteert echter niet alleen op straat. In zijn eigen onmiskenbare ‘Klare Lijn’- manier van werken, onderzoekt hij de mogelijkheden van grafische software, publicaties, vroege social media zoals Fotolog en vinyl of textiel.

Zijn ingrepen in de openbare ruimte zijn inmiddels steeds meer ‘site specific’ geworden. Een beeld van de Eindhovense rapper Kempi wordt achter de tralies van een raam in de binnenstad geplakt (zie afbeelding ‘Free Kempi’ 2011). Kempi komt niet lang daarna weer vast te zitten voor mishandeling van zijn vriendin.

Op uitnodiging van collega EROSIE, bezoekt PHET Japan in 2012. Om daar een Artist in Residence project te doen in Osaka. En net zoals New York in de jaren ’80 maakt Japan een “onuitwisbare indruk”. Genoeg voeding om jaren mee vooruit te kunnen.
 
Michiel van der Zanden, 2013

 

Open: wo t/m vr: 11:30-17:30 za: 12:00-17:00
Schrijf je hier in
voor onze digitale nieuwsbrief.
@deelnemer: is jouw e-mailadres al bekend bij ons?
CONTACT
Tel: +31 (0)20 632 54 92
Copyright © 2019 SBK design by manoverboord