< terug naar het overzicht
Terug naar Galerie 23 Hedendaagse Afrikaanse Kunst

Antonio Guzman:
Dukkha (Double Dip)
29-05-2016 / 19-06-2016

Dukkha (Double Dip). One Artist - Two Shows

Beeldend kunstenaar Antonio Guzman (Panama, 1971) is bekend van zijn videos, installaties en fotografie.                                                              

Bijna gelijktijdig met de expositie in Galerie 23 wordt Dukkha (Double Dip) getoond in Mon Capitaine te Middelburg.

http://www.aguzman.com/

 

 

 

 

test
test
test
test
test
test

Antonio Jose Guzman: Dukkha / Douple Dip

Dukkha / Double Dip is de solotentoonstelling van de Afro-Latijns-Amerikaanse kunstenaar Antonio Jose Guzman – geboren en getogen in Panama City en sinds twee decennia woonachtig in Amsterdam. De tentoonstelling toont een nieuw assemblage van geometrische draad- en fotosculpturen waarin invloeden van het Constructivisme en de cultuur van de Congolese diaspora in Panama samenkomen.

Dukkha / Double Dip is een vervolg van Guzman’s Dukkha-serie die hij startte tijdens een residentie bij Art OMI in New York in 2014 en ELOO, een muzikale compositie van zijn DNA die hij presenteerde tijdens de Havana Biennale 2015 en Art Rotterdam 2016. Voor zijn werk put Guzman inspiratie uit zijn eigen diasporische levenservaring en de geschiedenis van zijn voorouders die uit Zuid-Europa en West-Afrika naar de ‘Nieuwe Wereld’ van zijn geboorteland Panama migreerden. Zijn artistieke DNA als een versmelting van culturen uit Europa, Afrika en Latijns-Amerika vormt de kern van zijn kunstpraktijk, die zich ontwikkelt als een narratieve reis door de permanente staat van transformatie van de wereld om ons heen. 

‘Dukkha’ is het concept uit de Boeddhistische filosofie dat ons leert dat alles in het leven niet-permanent is - niets is nu hetzelfde als een moment geleden. Guzman’s visionaire beelden tonen de wereld, culturen en de mensheid in transitie. De expositie Dukkha / Double Dip toont een fascinerend universum  waarin culturele invloeden van over de hele wereld samenkomen: de raadselachtige anatomietekeningen van Jean-Michel Basquiat ontmoeten de geometrische ruimtetekeningen van Gego (1) die samenvloeien met de rituele ‘tekeningen van de cosmos’ van Günther Uecker (2) en de spijkerpatronen in Congolese Nkisi figuren. Met deze métissage, een mix van culturele invloeden, belichaamt Guzman een nieuwe sensibiliteit en een universeel bewustzijn waarin kunst als pan-humanistische expressie in al haar vitaliteit centraal staat.

Guzman’s werk in Dukkha / Double Dip bestaat voor het merendeel uit beschilderde houten panelen als dragers van fotografische verbeeldingen van mensen uit verschillende Afrikaanse culturen. Zijn toevoeging van complexe geometrische tekeningen van spijkers en touw als maskerades geven de eendimensionale verbeeldingen uit koloniale fotoarchieven (3) een nieuwe multidimensionale entiteit. De sculpturen die zo ontstaan, maken duidelijk wat Zero-kunstenaar Günther Uecker bedoelt met kunstwerken als ‘magnetische krachtvelden’ (4).  De rituele bewerking met spijkers en lijnpatronen geeft Guzman’s werk behalve expressieve kracht ook een zekere sensualiteit en tactiliteit: de getoonde monumentale assemblages lijken te zinderen van vitaliteit en energie.

Guzman’s expressieve techniek is gebaseerd op de Congolese Nkisi figuren, waarbij de spijker centraal staat als instrument voor transformatie die het bereiken van een nieuwe harmonische orde tot doel heeft. Zo kan het inslaan van spijkers in beelden oude patronen doorbreken en nieuwe energieën en vormen bevrijden. Guzman schetst een nieuwe harmonische orde die geïnspireerd is op de geometrische patronen waarin atomen zich door ons menselijk lichaam en door het universum bewegen – een proces waarin de bestaande patronen herschikt worden en omgevormd tot nieuwe geometrische structuren. 

De voortdurende transformatie die inherent is aan ons mens-zijn geeft Guzman weer in de vorm van maskers die een proces van metamorfose, gedaanteverwisseling en verandering verbeelden. Maskerades vormen een belangrijk onderdeel van de Congolese cultuur in Panama. De maskers zijn instrumenten voor transfiguratie, waarbij de eigen identiteit en realiteit overstegen wordt ten behoeve van een overgang naar een andere realiteit. De maskers dienen als extensies van de menselijke anatomie en geven de drager de gelegenheid om oneindig te transmuteren in nieuwe entiteiten - in het nieuwe, het onbekende, het andere.  

In zijn meest recente werk beweegt Guzman zich voorbij de menselijke representatie van fotografie, waarbij enkel de essentiële expressie van de geometrie overblijft. Een belangrijke inspiratiebron hiervoor zijn de geometrische patronen van vroeg twintigste-eeuwse Congolese raffia-tapijten (5).  Hoewel Guzman’s werk grotendeels op Afro-centrische referenties gebaseerd is, toont het werk opvallend veel verwantschap met de constructivistische draadsculpturen van Naum Gabo en de metafysische spijkersculpturen van Günther Uecker. Hiermee plaatst Guzman zich in een lange traditie van zowel Congolese als Constructivistische kunstenaars die geometrie gebruiken als uitdrukking van een universele orde die culturele verschillen overstijgt.

In de rituele ceremonie van zijn artistieke praktijk belichaamt Guzman tegelijkertijd de rol van de Congolese Nganga (6) die zijn rituelen uitvoert ten behoeve van de fysieke en spirituele welzijn van de mensheid, en de Constructivistische visionaire kunstenaar die in de snel veranderende wereld een nieuwe sociale en harmonische wereldorde vormgeeft. Günther Uecker beschrijft de kunstenaar als ‘de man die ziet’ (7) – Guzman ziet een wereld die gebaseerd is op de nomadische principes van diaspora en migratie, waarin grenzen transformeren in geometrische connecties die de bewegingen van mensen, culturen en de wereld om ons heen verbeelden. 

Dukkha / Double Dip nodigt ons uit voor een reis door de multi-dimensies van Guzmans universum. Geheel in de traditie van de Kinetische kunst zijn ook de getoonde werken van Guzman permanent in transitie. Zijn werk heeft een caleidoscopische potentie en wordt geactiveerd en getransformeerd door de migratie van de beschouwer door de dimensies van tijd en ruimte. 

Guzman toont in deze expositie zijn kracht om culturele grenzen te transformeren in ‘poetics of relation’ (8)  - een belangrijke kwaliteit in onze huidige crisis van staatsgrenzen en nationale identiteiten. De esthetisch-kritische wijze waarop zijn werk de gebaande paden van Euro-centrisme en monoculturalisme overstijgt en het gemak waarmee hij schijnbare culturele tegenstellingen samensmeedt tot een vernieuwende krachtige beeldtaal is een verademing. Guzman’s universum vol creativiteit, expressie, en vitaliteit toont de visionaire kracht van kunst en artistieke verbeeldingskracht, ‘seeking a now that can breed futures’ (9).  

Janna E. Adriaanse (curator Van Abbemuseum Eindhoven)

 

(1) Deze kunstenaar is ook bekend onder haar volledige naam Gertrud Louise Goldschmidt. 

(2)  Alexander Rozhin, Guenther Uecker: A Pilgrimage to Another Reality 

(3) Deze foto’s gemaakt door de Poolse fotograaf Casimir Zagourski die hiermee rond de jaren dertig van de twintigste eeuw de ‘verdwijnende culturen’ in Centraal Afrika vast wilde leggen. 

(4) Alexander Rozhin, Guenther Uecker: A Pilgrimage to Another Reality.                 

(5) De tapijten laten zien dat de geometrie en abstractie die we in Europa vooral kennen als een twintigste-eeuwse uitvinding van het Westers modernisme, al eeuwenlang door kunstenaars op Afrikaanse continent ingezet wordt. 

(6) De Nganga of de profeet is in de Congolese cultuur een jager en tegelijkertijd stamhoofd, dokter, priester en rechter.

(7) Alexander Rozhin, Guenther Uecker: A Pilgrimage to Another Reality 

(8) Zie Edouard Glissants Poetics of Relation.

(9) Audre Lorde, ‘A Litany for Survival’ in The Black Unicorn: Poems.

 

Dit project is mogelijk gemaakt door het AFK (Amsterdams Fonds voor de Kunst) en het Mondriaan Fonds.

 

 

 

 

 

 

Open: din - vrij 10.00 - 18.00 uur / zat & zon 11.00 - 18.00 uur
Schrijf je hier in
voor onze digitale nieuwsbrief.
@deelnemer: is jouw e-mailadres al bekend bij ons?
CONTACT
Tel: +31 (0)20 632 54 92
Copyright © 2013 SBK design by manoverboord