< terug naar het overzicht
Terug naar Galerie 23 Hedendaagse Afrikaanse Kunst

RUWE BOLSTERS RaQuel van Haver
18-01-2015 / 18-02-2015

Op 18 januari opent bij SBK Galerie 23 de expositie Ruwe Bolsters met fonkelnieuw werk van RaQuel van Haver (1989, Bogota, Colombia). Direct na de academie denderde van Haver met haar monumentale schilderijen de kunstwereld in. In 2012 en 2013 werd zij genomineerd voor de Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst en verkocht daar haar eerste werk aan niet minder dan de toen nog Hare Majesteit Koningin Beatrix.

In de tentoonstelling Ruwe Bolsters die van 18 januari tot en met 18 februari te zien is bij Galerie 23 / SBK Amsterdam KNSM toont van RaQuel van Haver tekeningen en een nieuwe serie schilderijen, meer dan levensgrote portretten van stoere mannen die hun gezicht verbergen met maskers, geïnspireerd op Afrikaanse maskers. Monumentale donkere doorwerkte doeken met moddervette pasteuze verflagen, zoals van Haver eigen is. Van Haver's werk was de afgelopen twee jaar te zien bij diverse galeries en beurzen in Nederland, New York en Trinidad.

De expositie wordt op 18 januari om 16.00 uur in aanwezigheid van de kunstenares geopend door Kostana Banovic, kunstenaar en docente aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht / HKU.

Optreden van Jerry King Luther Afriyie, spoken word artist / activist en oprichter van Soul Rebel Movement.

Fons Geerlings hoopt u te kunnen begroeten.

Galerie 23 Hedendaagse Afrikaanse Kunst  

 

Images /  Foto's: Auke van der Hoek

 

 

test
From the series MasQuerade1
test
From the series MasQuerade2
test
Raquel in her Amsterdam studio
test
Portrait RaQuel
test
From the series drawings
test
From the series MasQuerade4
test
From the series Altaren / Ellegua
test
From the series MasQuerade3

Het nieuwe werk van RaQuel van Haver

RUWE BOLSTERS

 

De muren van haar atelier in de Bijlmer gaan volledig schuil achter enorme schilderijen. Het lijkt alsof de jongemannen die er op zijn aangebracht het plafond stutten. Overal, op de vloer, op het minimale meubilair, op de huishoudtrap en op de paletten liggen dikke lagen verf, verftubes en lijmspuiten. De loopruimte is teruggebracht tot staruimte. RaQuel van Haver (1989) stapt er achteloos en geroutineerd over- en doorheen. “Dit atelier is de helft kleiner dan mijn vorige. Dat maakt het wat lastiger.”

Van Haver is geboren in Bogota en geadopteerd door Nederlandse ouders die haar in het erg Hollandse Hoorn hebben grootgebracht. Werelden van verschil, culturen die nauwelijks meer kunnen contrasteren. Die hebben de basis gelegd voor de thematiek waar ze zich in haar werk mee bezig houdt. Vragen als ‘Wie ben ik? “en “Wat doe ik hier?” zijn de fundamentele vragen die ze vaak aan zichzelf gesteld heeft en die ze nu haar ‘modellen’ laat stellen. Dat zijn vaak jongemannen die ze in haar omgeving tegenkomt. Stoere macho’s die zich een identiteit aanmeten. Door hun houding, hun kleding, hun gedrag. Die zich stoerder voordoen dan ze zijn.

Die dubbelheid versterkt ze visueel door ze meer dan levensgroot af te beelden – ze heeft doeken van vier meter hoog gemaakt . “Ik had er een trap nodig om erbij te kunnen komen.”– en door ze met dikke klodders donkere, zelfs smerige verf een rauw uiterlijk te geven. Onder die dikke laag zitten figuren die zijn opgetrokken uit kreukelige, in grillige vakjes verdeelde, gestapelde kleding die alleen maar laat raden naar hun stoere lichamen, die in feite hun stoerheid in twijfel trekken. Ze tonen de kwetsbare kant van de stoerheid. Perceptie en realiteit gevangen in één beeld.

Omdat ik als kijker overdonderd word door de werken – ze zijn groot, ze komen naar me toe, ze kijken me lelijk aan – word ik op mezelf teruggeworpen en ga ik nadenken over mezelf. “Wie ben IK eigenlijk? “

Haar recente verblijf op Trinidad heeft haar werk beïnvloed. Ze was daar in de maand waarin het eiland carnaval viert. Ze zag daar kleurige varianten op de thematiek van haar werk: mensen die zich uitbundig verkleden als een ander, soms als een ander geslacht, en die hun gezichten verbergen achter een opvallend masker dat geïnspireerd is op Afrikaanse maskers. Daarmee geven ze zichzelf een onkwetsbare identiteit. Ze verbergen de werkelijkheid van het dagelijks leven.

In de serie van vijf portretten van mannen die Van Haver in deze tentoonstelling laat zien is de kleding weliswaar weer gekreukt en gestapeld, maar ze mag uitkomen voor haar kleurigheid. De hoofden van de mannen verbergen zich achter afschrikwekkende maskers die, juist door de kleurigheid van de rest, om aandacht schreeuwen. Ze zijn weer in dikke klodders op het doek aangebracht en dringen zich op die manier brutaal in mijn ruimte als kijker. Meer dan bij de eerdere portretten ben ik geneigd grimlachend afstand te nemen. De identificatie is moeilijker geworden. Het carnavaleske staat te ver van mijn werkelijkheid.

De tekeningen van RaQuel van Haver zijn gemaakt met hetzelfde grote gebaar. Ze hebben door hun forse lijnen een sterk grafisch karakter. Ze documenteren, net als haar schilderijen, momenten en personen uit haar dagelijks leven.

Haar interesse voor de omgeving waarin ze woont en werkt blijkt ook uit samenwerkingsprojecten met andere kunstenaars, met leerlingen van scholen, met muzikanten en met dichters. Ze mengt zich graag in de publieke ruimte - in de diversiteit van die ruimte - omdat die haar stimuleert en inspireert. Die voeding heeft ze nodig om nieuw werk te kunnen maken.

Als ik haar aan het einde van mijn bezoek vraag of ze alleen mensen portretteert en alleen op grote schaal, laat ze me een klein, kleurig stilleven zien. Het was me niet opgevallen omdat het deels achter een groot schilderij was verstopt. De verf zit er dik bovenop. “Ik ben wel aan het experimenteren, maar ik weet nog niet wat het gaat worden. Ik hou van het grote gebaar. Ik hou ervan om te ‘vechten’ met de materie, met de verf, met het grote doek.”

Rob Perrée

Amsterdam, december 2014.

 

Open: din - vrij 10.00 - 18.00 uur / zat & zon 11.00 - 18.00 uur
Schrijf je hier in
voor onze digitale nieuwsbrief.
@deelnemer: is jouw e-mailadres al bekend bij ons?
CONTACT
Tel: +31 (0)20 632 54 92
Copyright © 2013 SBK design by manoverboord