< terug naar het overzicht
Terug naar Galerie 23 Hedendaagse Afrikaanse Kunst

Olga Dengo (Antwerpen/ Mozambique)
10-08-2014 / 07-09-2014

Galerie 23 presenteert recent werk van Olga Dengo (Antwerpen/ Mozambique). Het is haar derde expositie bij Galerie 23.

test
No Title 6, 2014, acryl op doek, 100x120cm
test
In God we trust, 2010, acryl op doek,100x160cm
test
Memories, 2013/14, acryl op doek, 200 x120 cm
test
Follow the crowd, 2008, acryl op doek, 100x140cm
test
Olga Dengo
test
No title 13, 2014, acryl op doek, 100x120cm
test
Red, 2012, acryl op doek, 100 x 100 cm

Nieuwe schilderijen van Olga Dengo
EEN GESLAAGD GEMENGD HUWELIJK

Op een oranjeroze, expressionistisch geschilderde ondergrond lijken zich figuren te bewegen. Of zijn het lijnen? Of vormen die slechts aan menselijke figuren refereren? Onderop het schilderij tekent zich een horizontale blauwgroene lijn af die op een horizon of een kustlijn zou kunnen wijzen. Rechts in het midden, ingekaderd, schemert een andere vorm door. Wat is het? Een mens? Het geheel maakt een zonnige indruk. Alsof het weer een goede dag heeft. De titel van het schilderij – ‘Lente op het eilandje’ (2008) – biedt iets meer houvast, maar houdt nog steeds een deel van het geheim voor zich.
Dit werk is voor mij typerend voor de manier waarop Olga Dengo (1980) werkt.

Olga Dengo komt oorspronkelijk uit Maputo, Mozambique. Ze werd al jong lid van de bekende kunstenaarsvereniging ‘Núcleo de Arte’. Daar zijn vele belangrijke kunstenaars hun carrière begonnen. Daar is veel kennis en ervaring uitgewisseld. Deze creatieve en stimulerende omgeving werd haar opleiding in de schilderkunst.
In 2006 verhuist ze naar Antwerpen. In die nieuwe, totaal andere omgeving werkt ze door aan een oeuvre waarin verschillende culturen zich vermengen, waarin herkomst en huidige context een enerverend, bijzonder en soms wonderlijk spel met elkaar spelen.


Wat al haar schilderijen gemeenschappelijk hebben is dat ze een reflectie zijn van het dagelijks leven van de kunstenaar. Soms is de thematiek echt alledaags, in diverse werken geeft ze echter blijk van een onversneden engagement. Sociale ongelijkheid of politiek onrecht zetten haar aan tot reageren. Misvattingen over haar land van oorsprong laat ze niet ‘onbesproken’. Dat engagement vertaalt ze naar een universeel en vaak abstract niveau. Daarin schuilt wat mij betreft het mysterie, de verwarring en de kracht van haar werk.
Het lijkt abstract expressionistisch. Door de beweeglijke manier van schilderen. Door de opdeling in rafelige beeldvlakken. Door de manier waarop kleuren naast en tegenover elkaar worden geplaatst. Het lijkt alsof je naar een eigentijdse Richard Diebenkorn kijkt, naar een variant op Clifford Still en, in zijn meest minimale uitvoering - zoals ‘Lente op het eilandje’ – naar een verkleinde uitvoering van een Richard Tuttle. Toch doemen er in die abstractie elementen op die als betekenisgevers fungeren. Figuren, elementen uit de natuur, symbolische tekens of vormen. Die betekenisgevers worden soms ondersteund door een suggestieve, maar enigszins verklarende titel. ‘The Tree of Life’, ‘Head in Your Hands’, ‘Together’ etc.

De verwarring die haar werk sticht zit niet alleen in die persoonlijke vorm van abstractie. Ze zet de kijker ook op het verkeerde been door te spelen met zijn verwachtingspatronen. Een kunstenaar uit een Afrikaans land, traditioneel opgeleid door collega-kunstenaars, dat moet Afrikaans werk opleveren. Daar moet het exotische van de Afrikaanse cultuur uit spreken. Daar moeten de gekende religieuze, spirituele en folkloristische symbolen een hoofdrol in spelen. Daarin moet de taal van Afrika zichtbaar worden.
Het is juist de uitdaging van Olga Dengo om dat soort verwachtingspatronen door elkaar te schudden. Ze doet dat door de (vermeende) grenzen tussen Westerse en Niet Westerse kunst te slechten. Ze doet dat door open te staan voor ontwikkelingen en stromingen uit de Westerse cultuur en die te vermengen met elementen die eigen zijn aan de cultuur van haar geboortegrond.

Of het waar is weet ik niet, maar ik denk dat het niet voor niets is dat het vooral het Abstract Expressionisme is dat haar aandacht heeft getrokken. Dat was een goeddeels Amerikaanse stroming in de beeldende kunst waarin dominante blanke mannen de lakens uitdeelden en waarbij vrouwelijke collega’s soms botweg de toegang werd ontzegd (Lee Krasner, om een pregnant voorbeeld te noemen, moest zich schuilhouden achter Jackson Pollock). Dengo laat duidelijk zien dat binnen deze macho context ook vrouwen hun mannetje kunnen staan. Zelfs Afrikaanse vrouwen.

Het schilderij is hét medium voor Olga Dengo. Ik weet dat ze ook de mogelijkheden onderzoekt om zich op andere manieren uit te drukken. Wellicht geeft haar derde presentatie in Nederland daarvan de eerste resultaten te zien.
Rob Perrée (Amsterdam, oktober 2010)

Open: din - vrij 10.00 - 18.00 uur / zat & zon 11.00 - 18.00 uur
Schrijf je hier in
voor onze digitale nieuwsbrief.
@deelnemer: is jouw e-mailadres al bekend bij ons?
CONTACT
Tel: +31 (0)20 632 54 92
Copyright © 2013 SBK design by manoverboord