< terug naar het overzicht
'..not who you want me to be...'
01-10-2020 / 25-10-2020

Ray Zijlstra (Aruba, 1966) maakt speciaal voor Galerie 23 een installatie van textiel gerelateerd werk met als titel '.......: ... not who you want me to be. I am each of them'.

De installatie maakt onderdeel uit van SOFTART, een tentoonstelling van SBK Kunstuitleen & Galerie waarbij textiele werken uit eigen collectie gecombineerd worden met textielgerelateerd werk van hedendaagse kunstenaars.

Tijdens de opening van de tentoonstelling vindt de wereldpremière plaats van de muzikale performance 'De Dans', gemaakt door Andrea Walch, Jan Willem Troost en Ray Zijlstra. De performance is gebaseerd op 'Antilliaanse Suite voor cello solo' gecomponeerd door Livio Hermans. 

De tentoonstelling SOFTART gaat over ‘fiber art’ in alle mogelijke toepassingen, vormen en kleuren en laat zien dat textielkunst springlevend is. Verschillende kunstgeneraties tonen verrassende overeenkomsten in thema, materiaal en/of productieproces.

Van 1 tot en met 18 oktober 2020 organiseert SBK Kunstuitleen Galerie in de Bagagehal Loods 6 in Amsterdam de expositie SOFTART met ca. 20 imposante textiele kunstwerken uit de SBK collectie van onder andere Philip Boas, Jeroen Vinken, Nel Bottema, Lilly van der Stokker en Claudy Jongstra, gecombineerd met textielgerelateerd werk van hedendaagse gerenommeerde kunstenaars en jonge talenten als Inez de Brauw, Carina Ellemers, Neil Fortune, Celia Hadeler, Lisette van Hoogenhuyze, Fransje Killaars, Karola Pezarro Barbara Polderman, Tejo Remy en René Veenhuizen, Hinke Schreuders, Robin Speijer, Tanja Smeets, Akiko Yanagimoto, Irieé Zamblé en Ray Zijlstra.

SOFTART gaat over ‘fiber art’ in alle mogelijke toepassingen, vormen en kleuren en laat zien dat textielkunst springlevend is. Verschillende kunstgeneraties tonen verrassende overeenkomsten in thema, materiaal en/of productieproces.

OPENING EXPOSITIE: DONDERDAG 1 OKTOBER VAN 17.00 tot 20.00u

We hebben drie 'timeslots' ingesteld waarvoor u zich kunt registreren. Tijdens het laatste time-slot wordt de performance uitgevoerd. Cellist Jan Willem Troost zal gedurende de eerste twee time-slots zijn solo ten gehore brengen.  

De toegang is gratis, maar het aanmelden is verplicht i.v.m. de coronamaatregelen door de gemeente Amsterdam. 

MELD JE SVP HIER AAN!

                      

Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail

Naar aanleiding van de vele vragen die Ray Zijlstra kreeg over zijn kunst, hield hij onderstaand interview met zichzelf:

Wat wil je vertellen over je kunst?
Mijn werk blijkt gelaagd te zijn, dwingend, poëtisch en aandachtvragend op een subtiele wijze. Sommigen zien het als filosofisch. Dit aangaande materiaalgebruik, gebruikte techniek en onderwerp.

Vind je het belangrijk je werk te verkopen en waarom?
Ja,omdat ik hier een deel van mijn inkomen mee genereer en meer mogelijkheden heb om te werken.

Vind je uitlenen van je werk goed en waarom?
Vind ik goed, want hoe meer mensen de kans en de tijd hebben om zich te verliezen in mijn werkstukken maakt me blij.

Wat vind je leuk aan het beroep van kunstenaar? Is het een beroep? Wat vind je minder leuk aan het beroep?
Ik vind alles aan het kunstenaarschap leuk. Ja, het is een beroep en een levenswijze. Ik vind niks minder leuk aan het beroep.

Waar plaats je jezelf in in het kunstveld?
Geen idee, ik doe mijn ding.

Welk werk ben je het meeste dol op? 
ik ben dol op al mijn werken.

Welk werk vind je het beste?
Moeilijk te zeggen, maar er is wel een aantal die ik bijzonder vind, gezien de manier hoe ze ontstaan zijn en hoe sommigen soms pas na jaren afgemaakt zijn.

Welk kunstenaar vind je belangrijk werk maken?
Alle kunstenaars maken belangrijk werk, ze maken kunst.

Wanneer begint de kunstervaring van jouw werk en wanneer eindigt deze?
Op het moment dat de aanschouwer zijn allerbelangrijkste (aandacht) geeft aan het werk en deze vermenigvuldigt en gevouwen terugkrijgt, dit is waar het begint. Ik zal nooit weten wanneer het eindigt.

Je maakt kunst waar iedereen de zijne en het hare eruit kan halen wat hij of zij zou willen, zowel de kunstminnaar met (veel) kennis over kunst en juist zij die zeer weinig weten over kunst "voeden", een ervaring geven. Waarom wil je dit en hoe doe je het?
Ik wil niemand voeden, zij voeden zichzelf wel. Het werk vraagt om aandacht, maar alleen als je het oprechte aandacht geeft uit geheel vrije wil. Ik neem vrijaf van de samenleving om kunst te maken, dus ben ik verplicht mijn werken te delen met de wereld. Anders is het voor mij geen kunst. Ik maak werken, soms hebben ze een titel (weleens een hele tekst als titel), ik presenteer ze en nodig mensen uit om, ten eerste te vieren dat kunst weer eens een keer vorm heeft gekregen, en om de werken te ervaren.

Welk invloeden heeft je afkomst op je werk?
Ik heb een breed palet op alle niveaus waar ik mee kan werken. Ik ben heel rijk en daardoor kan ik 'schaamteloos' zijn.

Moet kunst in jouw visie altijd activistisch zijn?
Ik maak geen activistische kunst...of juist wel?

Wie heeft het meeste invloed op je leven en op je werk?
Ik zelf.

Heeft je liefdesleven effect op je werk en hoe dan?
Neen.

Heeft het spanningsveld tussen wel en dan weer alleen zijn effect op je werk?
Ik ben voornamelijk alleen, dus er is voor mij geen spanningsveld.

Denk je dat je werk anders zou zijn als je heterosexueel was?
Geen idee, want ik ben homosexueel. Ik hou me daar niet mee bezig.

Heeft marihuana roken effect op je werk en hoe dan?
Geen idee want ik ben altijd stoned. 

Gaat je werk over emoties? Zo ja, welke komen regelmatig terug?
Mijn werk is poëtisch.

Welke verleidingen leiden je het meeste af van je werk?
Geen enkele.

Welk punt maakt deze tentoonstelling in je oeuvre?
Dat ik nu voor het eerst volledig uit het kabinet (de kast) kom als kunstenaar.

Hoe begin je aan een werk?
Er is geen begin, het is een continuering.

Welke verbanden hebben de tentoongestelde werken?
letterlijk wat de titel van de expositie is: '.......: ... not who you  want me to be. I am each of them'

Maak je kunst om jezelf te helpen?
Ik maak kunst omdat ik kunstenaar ben. Kunstenaar zijn is hoe ik het meest blij ben, het meest gezonde, gelukkig enz enz enz. Dus nee er is geen enkele reden dat ik mezelf moet helpen, ik maak kunst!

Kan kunst anderen helpen?
Kunst is zeker helend. KUNST is alles NIET alles is KUNST.

Welke noodzakelijkheid is er om kunst te tonen? 
Omdat het anders geen kunst is. Nogmaals ik neem vrijaf van de samenleving om ongevraagd een soort ordening in de ogenschijnlijke chaos te brengen. Dus ben ik verplicht dit met de samenleving te delen.

Open: wo t/m zo: 11:00-18:00 uur
Schrijf je hier in
voor onze digitale nieuwsbrief.
@deelnemer: is jouw e-mailadres al bekend bij ons?
CONTACT
Tel: +31 (0)20 632 54 92
Copyright © 2020 SBK design by manoverboord
femdom-scat.com
femdom-mania.net