< terug naar het overzicht
'..not who you want me to be...'
01-10-2020 / 02-11-2020

Deze tentoonstelling is met een week verlengd en kunt u komen bezichtigen tot en met 1 november.

Ray Zijlstra (Aruba, 1966) maakt speciaal voor Galerie 23 een installatie van textiel gerelateerd werk met als titel '.......: ... not who you want me to be. I am each of them'.

De installatie maakt onderdeel uit van SOFTART, een tentoonstelling van SBK Kunstuitleen & Galerie waarbij textiele werken uit eigen collectie gecombineerd worden met textielgerelateerd werk van hedendaagse kunstenaars.

Tijdens de opening van de tentoonstelling vond de wereldpremière plaats van de muzikale performance 'De Dans', gemaakt door Andrea Walch, Jan Willem Troost en Ray Zijlstra. De performance is gebaseerd op 'Antilliaanse Suite voor cello solo' gecomponeerd door Livio Hermans. Deze performance kunt u terugzien in de expositie, omdat het een essentieel onderdeel is van Zijlstra's installatie. 

De tentoonstelling SOFTART gaat over ‘fiber art’ in alle mogelijke toepassingen, vormen en kleuren en laat zien dat textielkunst springlevend is. Verschillende kunstgeneraties tonen verrassende overeenkomsten in thema, materiaal en/of productieproces.

 

RAY ZIJLSTRA. 
Een draadkunstenaar die ‘zijn ding doet’
 
Als begeleiding van een tentoonstelling een tekst schrijven is op zich een gebruikelijke bezigheid. Bij Ray Zijlstra (1966, Aruba) zijn maar weinig zaken gebruikelijk. Zijn manier van werken maakt mijn werk tot een risicovolle activiteit. Voor Zijlstra is een tentoonstelling het resultaat van een proces dat pas stopt als de deur van de galerie open gaat om de eerste bezoekers te ontvangen.  Hij heeft me ooit verteld dat de schoonheid zich pas openbaart als je als kunstenaar één wordt met het materiaal. Dat kan alleen als hij de gang naar het eindresultaat een grote waarde toekent. Bovendien heeft die manier van werken het grote voordeel dat het toeval alle kans krijgt een plaats in het uiteindelijke werkstuk te veroveren. 
Dit artikel loopt dus de kans er volledig naast te zitten. Zoals hij het zelf enigszins spottend beschrijft in een mail: “jij bent nu ook deel van het proces geworden”.
 
Wat me door de jaren heen ook bij Zijlstra opvalt is dat hij bijna altijd anderen betrekt bij zijn projecten. Samenwerken of verbinden lijkt een noodzaak. Hij omschrijft het zelf als “de rijkdom van het delen”. Het is daarom niet vreemd dat deze tentoonstelling uit meer bestaat dan een grote installatie, teksten en een videowerk. Er is ook een performance met een cellist en twee breiende vrouwen. (1) Zonder de clou van dit werk prijs te willen geven kan ik de performance in algemene termen beschrijven als een dans die ontrafelt en tegelijkertijd weer creëert, die onthult en op een prettige manier afleidt. In de muziek kan de kenner de Antilliaanse achtergrond van Zijlstra herkennen.  
Bij het werk van Ray Zijlstra staat de mens altijd centraal, de mens in de ruimte, binnen zijn omgeving, een omgeving die aan veranderingen onderhevig is. Hoe kan of moet je je daar als mens toe verhouden?  Hoe moeten we de omgang met anderen vorm geven? Waaraan ontlenen we onze identiteit? Hoe blijven we binnen een veranderend geheel overeind?
 
Zijlstra is een draadkunstenaar. Hij gebruikt draad – allerlei soorten draad – om collageachtige werken te maken. Hij naait voorstellingen van papier of stof of wol op een achtergrond die die zich ook niet tot één materiaal laat beperken. Hij doet dat niet met keurige steekjes op gladgetrokken ondergronden -  de gangbare manier van het oorspronkelijke, huishoudelijke gebruik – maar op een losse en vrije manier die karakter en inhoud geeft aan het werk. In feite zijn zijn werken eigenzinnige, nieuwsgierig makende  portretten van mensen. Helden, antihelden en anonieme persoonlijkheden.      
 
De keuze voor naaldwerken heeft hij als kind al gemaakt. Hij raakte gefascineerd door de mogelijkheden van het medium. Hij kon van draad iets tastbaars maken. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de keuze voor deze vorm van werken ook een symbolische connotatie moet hebben. Immers, met  draad bevestig je en verbind je. Je brengt elementen samen. Wellicht is zijn liefde voor het werkproces beïnvloed door dit haast meditatieve medium. Of omgekeerd.
 
Ray Zijlstra is niet de volgens plan opgeleide kunstenaar die zich als zodanig gedraagt. Hij heeft zich in het verleden met allerlei zaken en vakgebieden bezig gehouden. Taal is er daar één van. De titel van de tentoonstelling bewijst dat al: “…..not who you want me to be. I am each of them.” Een cryptische zin die voor velerlei uitleg vatbaar is. Als poëzie. Datzelfde geldt voor de teksten die hij op de vloer van de galerie heeft aangebracht. Bijvoorbeeld: “You are just a mere shadow of your reflection in my reality …….and so am I in yours” en “do not become the scenery”.  Daarmee creëert hij tevens een soort raadselachtigheid rondom zijn persoon. Dat lokte mij een paar jaar geleden uit – toen ik een andere tentoonstelling van hem opende – om hem te torpederen met wie-ben-jij-eigenlijk-vragen: ben je een dromer of een danser, een Arubaan of een Nederlander, een verbinder of een provocateur, een filosoof of een kunstenaar, een…….etc.
 
Deze tentoonstelling beantwoordt niet alle vragen.
 
Rob Perrée, 19 september 2020
 
Noot
(1) Deze performance vindt plaats in de aangrenzende LOODS 6 als onderdeel van de groepstentoonstelling SOFTART.
       
 
     
 
   

                      

Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail
Ray Zijlstra - detail

Naar aanleiding van de vele vragen die Ray Zijlstra kreeg over zijn kunst, hield hij onderstaand interview met zichzelf:

Wat wil je vertellen over je kunst?
Mijn werk blijkt gelaagd te zijn, dwingend, poëtisch en aandachtvragend op een subtiele wijze. Sommigen zien het als filosofisch. Dit aangaande materiaalgebruik, gebruikte techniek en onderwerp.

Vind je het belangrijk je werk te verkopen en waarom?
Ja,omdat ik hier een deel van mijn inkomen mee genereer en meer mogelijkheden heb om te werken.

Vind je uitlenen van je werk goed en waarom?
Vind ik goed, want hoe meer mensen de kans en de tijd hebben om zich te verliezen in mijn werkstukken maakt me blij.

Wat vind je leuk aan het beroep van kunstenaar? Is het een beroep? Wat vind je minder leuk aan het beroep?
Ik vind alles aan het kunstenaarschap leuk. Ja, het is een beroep en een levenswijze. Ik vind niks minder leuk aan het beroep.

Waar plaats je jezelf in in het kunstveld?
Geen idee, ik doe mijn ding.

Welk werk ben je het meeste dol op? 
ik ben dol op al mijn werken.

Welk werk vind je het beste?
Moeilijk te zeggen, maar er is wel een aantal die ik bijzonder vind, gezien de manier hoe ze ontstaan zijn en hoe sommigen soms pas na jaren afgemaakt zijn.

Welk kunstenaar vind je belangrijk werk maken?
Alle kunstenaars maken belangrijk werk, ze maken kunst.

Wanneer begint de kunstervaring van jouw werk en wanneer eindigt deze?
Op het moment dat de aanschouwer zijn allerbelangrijkste (aandacht) geeft aan het werk en deze vermenigvuldigt en gevouwen terugkrijgt, dit is waar het begint. Ik zal nooit weten wanneer het eindigt.

Je maakt kunst waar iedereen de zijne en het hare eruit kan halen wat hij of zij zou willen, zowel de kunstminnaar met (veel) kennis over kunst en juist zij die zeer weinig weten over kunst "voeden", een ervaring geven. Waarom wil je dit en hoe doe je het?
Ik wil niemand voeden, zij voeden zichzelf wel. Het werk vraagt om aandacht, maar alleen als je het oprechte aandacht geeft uit geheel vrije wil. Ik neem vrijaf van de samenleving om kunst te maken, dus ben ik verplicht mijn werken te delen met de wereld. Anders is het voor mij geen kunst. Ik maak werken, soms hebben ze een titel (weleens een hele tekst als titel), ik presenteer ze en nodig mensen uit om, ten eerste te vieren dat kunst weer eens een keer vorm heeft gekregen, en om de werken te ervaren.

Welk invloeden heeft je afkomst op je werk?
Ik heb een breed palet op alle niveaus waar ik mee kan werken. Ik ben heel rijk en daardoor kan ik 'schaamteloos' zijn.

Moet kunst in jouw visie altijd activistisch zijn?
Ik maak geen activistische kunst...of juist wel?

Wie heeft het meeste invloed op je leven en op je werk?
Ik zelf.

Heeft je liefdesleven effect op je werk en hoe dan?
Neen.

Heeft het spanningsveld tussen wel en dan weer alleen zijn effect op je werk?
Ik ben voornamelijk alleen, dus er is voor mij geen spanningsveld.

Denk je dat je werk anders zou zijn als je heterosexueel was?
Geen idee, want ik ben homosexueel. Ik hou me daar niet mee bezig.

Heeft marihuana roken effect op je werk en hoe dan?
Geen idee want ik ben altijd stoned. 

Gaat je werk over emoties? Zo ja, welke komen regelmatig terug?
Mijn werk is poëtisch.

Welke verleidingen leiden je het meeste af van je werk?
Geen enkele.

Welk punt maakt deze tentoonstelling in je oeuvre?
Dat ik nu voor het eerst volledig uit het kabinet (de kast) kom als kunstenaar.

Hoe begin je aan een werk?
Er is geen begin, het is een continuering.

Welke verbanden hebben de tentoongestelde werken?
letterlijk wat de titel van de expositie is: '.......: ... not who you  want me to be. I am each of them'

Maak je kunst om jezelf te helpen?
Ik maak kunst omdat ik kunstenaar ben. Kunstenaar zijn is hoe ik het meest blij ben, het meest gezonde, gelukkig enz enz enz. Dus nee er is geen enkele reden dat ik mezelf moet helpen, ik maak kunst!

Kan kunst anderen helpen?
Kunst is zeker helend. KUNST is alles NIET alles is KUNST.

Welke noodzakelijkheid is er om kunst te tonen? 
Omdat het anders geen kunst is. Nogmaals ik neem vrijaf van de samenleving om ongevraagd een soort ordening in de ogenschijnlijke chaos te brengen. Dus ben ik verplicht dit met de samenleving te delen.

Open: wo t/m zo: 11:00-18:00 uur
Schrijf je hier in
voor onze digitale nieuwsbrief.
@deelnemer: is jouw e-mailadres al bekend bij ons?
CONTACT
Tel: +31 (0)20 632 54 92
Copyright © 2020 SBK design by manoverboord
femdom-scat.com
femdom-mania.net