< terug naar het overzicht
Different Perspectives: Mo Arab en Timothy Voges
20-05-2020 / 22-06-2020

Galerie 23 nodigt u uit voor de finissage van de tentoonstelling 'Different Perspectives' van Mo Arab en Timothy Voges op 20 en 21 juni 2020.

Vanwege de corona maatregelen is de finissage verdeeld over 2 dagen tijdens het laatste weekend van de tentoonstelling. Middels een reservering kunt u hieraan deelnemen, u krijgt van ons een bevestiging per mail. 

Zaterdag 20 juni tussen 13-17u is Mo Arab aanwezig in de galerie. Om te reserveren voor een finissage met Arab klikt u hier.

Zondag 21 juni tussen 13-17u is Timothy Voges aanwezig in de galerie. Om te reserveren voor een finissage met Voges, klikt u hier

In deze tentoonstelling worden de olieverfschilderijen van Mo Arab (Lelystad, 1985) en Timothy Voges (Willemstad 1993) getoond. Kunstwerken die op het eerste gezicht verschillend zijn, maar toch veel met elkaar gemeen hebben. 

 

Arab, Mo - Visitors - 1985013 - Olieverf - 110 x 90 cm
Arab, Mo - Visitors - 1985013 - Olieverf - 110 x 90 cm
Arab, Mo - Untitled - 1985014 - Olieverf - 85 x 55 cm
Arab, Mo - Untitled - 1985014 - Olieverf - 85 x 55 cm
Arab, Mo - Untitled - 1985015 - Olieverf - 55 x 85 cm
Arab, Mo - Untitled - 1985015 - Olieverf - 55 x 85 cm
Arab, Mo - Domina Corvus - 1985016 - Olieverf - 90 x 64 cm
Arab, Mo - Domina Corvus - 1985016 - Olieverf - 90 x 64 cm
Arab, Mo - May we enter Elysium - 1985017 - Olieverf - 114 x 109 cm
Arab, Mo - May we enter Elysium - 1985017 - Olieverf - 114 x 109 cm
Arab, Mo - Untitled - 1985018 - Olieverf - 53 x 45 cm
Arab, Mo - Untitled - 1985018 - Olieverf - 53 x 45 cm
Arab, Mo - Domina Lupus - 1985019 - Olieverf - 90 x 64 cm
Arab, Mo - Domina Lupus - 1985019 - Olieverf - 90 x 64 cm
Timothy Voges - Elisabeth, 2019 - 1990054 - Olieverf - 95 x 115 cm
Timothy Voges - Elisabeth, 2019 - 1990054 - Olieverf - 95 x 115 cm
Timothy Voges - Every Other, 2019 - 1990055 - Olieverf - 85 x 70 cm
Timothy Voges - Every Other, 2019 - 1990055 - Olieverf - 85 x 70 cm
Timothy Voges - Here, there, and..., 2019 - 1990056 - Olieverf - 110 x 115 cm
Timothy Voges - Here, there, and..., 2019 - 1990056 - Olieverf - 110 x 115 cm
Timothy Voges - The eleventh hour, 2019 - 1990057 - Olieverf - 90 x 75 cm
Timothy Voges - The eleventh hour, 2019 - 1990057 - Olieverf - 90 x 75 cm
Timothy Voges - Touch, 2019 - 1990058 - Olieverf - 90 x 75 cm
Timothy Voges - Touch, 2019 - 1990058 - Olieverf - 90 x 75 cm
Timothy Voges - Unquenched by time, 2019 - 1990059 - Olieverf - 90 x 100 cm
Timothy Voges - Unquenched by time, 2019 - 1990059 - Olieverf - 90 x 100 cm
Timothy Voges - Zonder titel (hand), 2019 - 1990060 - Olieverf - 80 x 75 cm
Timothy Voges - Zonder titel (hand), 2019 - 1990060 - Olieverf - 80 x 75 cm
Timothy Voges - Zonder titel (man), 2019 - 1990061 - Olieverf - 85 x 90 cm
Timothy Voges - Zonder titel (man), 2019 - 1990061 - Olieverf - 85 x 90 cm

MO ARAB

De Marokkaans Nederlandse kunstenaar Mo Arab werkt als een regisseur: verschillende figuren worden in verstilde settings geplaatst. Groepjes zijn bij elkaar gezet, gemaskerde individuen lijken je aan te kijken en met behulp van hun non-verbale communicatie mag de toeschouwer het verhaal afmaken. De schilderijen ademen een mysterieuze sfeer uit. Dit komt niet alleen door de donkere tonen, maar wordt ook versterkt door de vele figuren die onherkenbaar zijn gemaakt door de maskers en de verschillende kostuums die ze dragen. 

Arab studeerde af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), ontving in 2012 de Jan Zumbrink prijs van het HKU en werd in 2017 genomineerd voor de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst. In dat jaar exposeerde hij ook al bij Galerie 23 met ‘De Donkere Wereld van Mo Arab’

Arab over zijn recente werken:

"Na mijn solo bij het SBK in 2017 ben ik vooral bezig geweest met het ontwerp van mijn schilderijen. Ik had het idee om immigratie te verbeelden in een fantasie setting zonder de clichés van het genre “fantasie” te gebruiken. Ik ben gaan nadenken over hoe ik immigratie zou verwoorden in steekwoorden en kwam op een aantal woorden: identiteit, vreemden, verhuizen maar ook eenzaamheid. 

Naast dit idee ben ik ook na gaan denken over de sfeer in mijn schilderijen. Mijn schilderijen hebben een sombere sfeer maar toch zijn het kleurrijke schilderijen. Dit wilde ik behouden en zo kwam ik op het idee om een persoon in een vrij lege kamer te verbeelden. De persoon verbergt zich achter een alter ego en draagt een masker. Het masker wordt de identiteit van het persoon. Een serie van drie schilderijen is hieruit voortgekomen. 

Als kunstenaar vind ik het belangrijk dat mijn schilderijen een schilder technische eigenheid hebben. Het verhaal laat ik meestal open voor de toeschouwer, omdat ik van mening ben dat een kunstwerk ook een persoonlijke band moet vinden met de toeschouwer en open staan voor interpretatie. Ik verbeeld een setting waarin een verhaal gesuggereerd wordt. Ik ben me ervan bewust dat een voorgeschoteld verhaal makkelijker is om het schilderij te begrijpen. Toch kies ik er bewust voor om dit niet te doen, omdat ik het verbeeldingsvermogen van de mens van onschatbare waarde vind. Mijn schilderijen zijn een middel om dat vermogen te gebruiken. Ik vind de vrijheid om aan een idee voor een schilderij te werken fascinerend, omdat men er nooit van uit moet gaan dat een idee goed is. Maar het geloven in het idee is belangrijk voor elke kunstenaar. Maar ook de vrijheid om terug te keren naar een oud idee. Zo maak ik nog steeds vrouwen portretten en gebruik ik nog regelmatig mijn roots als vertrekpunt om een schilderij te maken."

 

TIMOTHY VOGES 

Waar Arab verschillende scenes lijkt te creëren, geeft Timothy Voges  juist details weer die hij vergroot. Voges’ inspiratie is afkomstig van tijdschriften uit de jaren 50 en 60. Hij gaat op zoek naar foto’s die hem aanspreken en past ze aan op het doek. Dit doet hij door uitsneden te maken, in te zoomen of kleuren te veranderen. Doordat we telkens maar fracties te zien krijgen van wat er daadwerkelijk gebeurt, missen we (net als bij de schilderijen van Arab) het verhaal en mag de toeschouwer dit zelf invullen.

Deze schilderijen van Voges waren in de laatste editie van Art Rotterdam te zien bij de tentoonstelling Prospects & Concepts van het Mondriaan Fonds. 

Timothy Voges studeerde in 2016 af van de Hogeschool voor de Kunsten (HKU).  Voordat hij deze opleiding begon, woonde hij op Curaçao waar hij een opleiding deed aan Instituto Buena Bista, Curaçao Center for Contemporary Art IBB. Ook hij exposeerde in 2017 al eerder bij Galerie 23.  

Voges over zijn werken:

"Ik baseer mijn schilderijen op afbeeldingen uit weekbladen, boeken en foto's uit het midden van de vorige eeuw. Door de kleuren aan te passen, de achtergrond te vervangen, in te zoomen of specifieke uitsneden te maken, eigen ik deze 'gevonden beelden' toe en probeer ik ze op een subtiele manier te vervreemden. Daarmee herschep ik als het ware andermans geschiedenis tot een nieuw, fictief verleden. De nieuwe context zorgt ook voor een vervreemdend, unheimisch gevoel waarmee ik een zekere introspectie wil realiseren in een tijd waarin alles draait om snelheid. Een moment van rust. Een kortstondig utopie."

 

 

Open: wo t/m zo: 11:00-18:00 uur
Schrijf je hier in
voor onze digitale nieuwsbrief.
@deelnemer: is jouw e-mailadres al bekend bij ons?
CONTACT
Tel: +31 (0)20 632 54 92
Copyright © 2020 SBK design by manoverboord