< terug naar het overzicht
Terug naar Galerie 23 Hedendaagse Afrikaanse Kunst

Uitgelicht: Remy Jungerman
10-05-2019 / 30-09-2019

Er zijn nog enkele zeefdrukken uit de Peepina-en de Broos serie van Remy Jungerman te koop bij Galerie 23 Hedendaagse Afrikaanse kunst.

Jungerman is, samen met Iris Kensmil, verantwoordelijk voor de Nederlandse inzending van de 58e Biënnale van Venetië.

Remy Jungerman
Remy Jungerman
Remy Jungerman - 529015 - Zeefdruk - 70 x 100 cm
Remy Jungerman - Broos II (rood) (nr. 34), 2007 - 529015 - Zeefdruk - 70 x 100 cm
Remy Jungerman - 529016 - Zeefdruk - 73 x 103 cm
Remy Jungerman - Broos III (blauw) (nr. 35), 2007 - 529016 - Zeefdruk - 73 x 103 cm
Remy Jungerman - 529014 - Zeefdruk - 73 x 103 cm
Remy Jungerman - Broos I (bruin) (nr. 33), 2007 - 529014 - Zeefdruk - 73 x 103 cm
Remy Jungerman - 529012 - Zeefdruk - 100 x 70 cm
Remy Jungerman - Peepina BI (nr. 16), 2011 - 529012 - Zeefdruk - 100 x 70 cm
Remy Jungerman - 529008 - Zeefdruk - 100 x 70 cm
Remy Jungerman - Peepina FL Water DII (nr. 13), 2011 - 529008 - Zeefdruk - 100 x 70 cm

CAPTAIN BROOS

Remy wilde altijd al eens zeefdrukken omdat hij veel collages maakte en met de zeefdruktechniek ben je ook bezig met een gelaagde beeldopbouw.  Uit een familiefotoalbum heeft Remy een foto gehaald van de figuur Broos, opperhoofd van het weglopers kamp achter plantage Rac a rac. Broos is in 1821 geboren en is een betovergrootvader van Remy Jungerman van moederskant. Hij is een van zijn helden. Als je naar een andere foto kijkt die hij heeft gebruikt van al die mensen in die koloniale pakken dan moet je beseffen dat ze ondanks hun uiterlijk dat anders doet vermoeden geen van allen slaven zijn geweest. Ze hielden zich achter de plantage in de bossen schuil en vochten tegen de slavernij. Broos rebelleerde constant tegen het gezag in Suriname totdat er vrede werd gesloten. En deze foto is gemaakt op het moment dat hij vrede is gaan sluiten in Paramaribo. Hij heeft er zijn zondagse kleding voor aangetrokken. Hij is in 1880 overleden. Die plantage van Broos bestaat nog steeds hoewel hij nu verlaten is. Nog altijd is het familiebezit. Het is een rituele plek waar nog altijd gebruik van wordt gemaakt, waar gebeden wordt en waar met de voorouders wordt gesproken. De  moeder van Remy  heet Babel, maar ook familienamen als Landveld en Meiland komen voor. Zijn moeder is nog op die plek geboren. Rorac heet het. Ze heeft me altijd veel verhalen verteld. Toen ze overleed, Remy was 25, heeft hij steeds  meer aandacht voor die plek gekregen.

 

Er is veel onderzoek naar gedaan zoals in het boek van Wim Hoogbergen en er is ook een website: www.nazatenvanroorak.com waarin de familiestamboom wordt onderzocht.

 

EIGENTIJDSE TRADITIE

Al klinkt het paradoxaal, de carrière van Remy Jungerman (1959) is even verrassend als verklaarbaar. 
Zijn ontwikkeling geeft op een spannende manier inhoud aan het begrip ‘cyclisch’.
Jungerman is in Suriname geboren, in Moengo, tegen het binnenland aan. Zijn moeder is Creoolse, zijn vader was Nederlander. Hij is er opgegroeid en heeft de kunstacademie daar doorlopen, de AHKCO. Hij rondt die opleiding af als een figuratief, vanuit een westerse traditie werkende schilder met weliswaar een hang naar abstractie en naar werken in de ruimte. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij zich herkent in het werk van Miro.

Op zijn 25ste besluit hij naar Nederland te gaan, naar de Amsterdamse Rietveld Academie. Het schilderen maakt al snel plaats voor installaties en sculpturen. Communicatie of het ontbreken daarvan wordt zijn belangrijkste thema. Communicatie vooral in verband met macht en het misbruiken van macht. Met een spreekgestoelte opgetuigd met vele kleurige microfoons die nadrukkelijk niet zijn aangesloten op het net – ‘Nobody is Protected’ - maakt hij een iconisch werk dat hem tot over de landsgrenzen bekendheid geeft. 

Omdat hij op zoek is naar zijn identiteit – Nederlander/Surinamer, zwart/blank – keert zijn geboorteland geleidelijk terug in zijn werk. Hij gaat installaties maken waarin Nederland en Suriname naast elkaar geplaatst worden, zich verhouden tot elkaar, zich met elkaar vermengen. Mondriaan ontmoet Winti.    

In de serie zeefdrukken die hij in deze presentatie laat zien zet dat proces zich door. Hij is daarvoor teruggegaan naar het traditionele Surinaamse patchwork: “(…) cotton cloth designed for use as a skirt or shoulder cape (…)”. Kleurige doeken ontworpen door Marron vrouwen -  zoals Peepina - in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw, in de tijd dus waarin De Stijl zich manifesteerde in Europa, met name in Nederland. Hij neemt die ontwerpen zoveel mogelijk letterlijk over. In het drukproces legt hij (kleur)laag over (kleur)laag zodat er diepte ontstaat, tactiliteit ook. Vervolgens varieert hij met kleuren en kleurcombinaties. Daarin gaat hij soms zo ver, dat er nog maar één kleur overblijft. Zwart, blauw of rood. Het oorspronkelijke ontwerp is daarop nog slechts als een schaduw te zien. Op andere zeefdrukken combineert hij de ontwerpen met bijvoorbeeld de afbeelding van een kip of van een gehoornde duivelskop, elementen die een rol spelen bij de Winti rituelen waarbij de doeken gedragen werden.

Dit werk is daarom interessant, omdat de kunstenaar zich enerzijds bekent tot zijn afkomst en de cultuur die daarbij hoort, anderzijds legt hij via die cultuur een link met de Westerse, abstracte kunst zoals die zich bijvoorbeeld uitte bij kunstenaars van De Stijl. Bovendien komt hij terug op een oude liefde, een liefde die hij weliswaar in zijn vroege schilderijen niet aan bod liet komen, zijn opleiding was daarvoor te traditioneel, maar die hij in zijn Surinaamse studententijd wel bij een aantal muurschilderingen de ruimte gaf, letterlijk en figuurlijk.
Remy Jungerman gaat binnenkort voor een artist in residence terug naar Suriname, naar Moengo, zijn geboortegrond. Zijn recente zeefdrukken maken nieuwsgierig naar het werk dat tijdens dat verblijf tot stand gaat komen. De fysieke ruimte zal inspelen op zijn behoefte installaties te maken, de decoratieve aspecten van de lokale cultuur zullen de abstractie voeden, de traditionele religieuze rituelen zullen een gevecht aangaan met de Nederlandse nuchterheid. 
Een spannende melting pot.

Rob Perrée
Amsterdam, december 2010.      

Open: din - vrij 10.00 - 18.00 uur / zat & zon 11.00 - 18.00 uur
Schrijf je hier in
voor onze digitale nieuwsbrief.
@deelnemer: is jouw e-mailadres al bekend bij ons?
CONTACT
Tel: +31 (0)20 632 54 92
Copyright © 2019 SBK design by manoverboord