< terug naar het overzicht
Terug naar Galerie 23 Hedendaagse Afrikaanse Kunst

Cut the Paper
22-12-2018 / 31-01-2019

2019 starten we met een nieuwe editie van Cut the Paper: een tentoonstelling waarbij werk op papier centraal staat. Met dit keer aandacht voor kunstenaars uit Afrika: Makef (Benin, 1967) met prachtige pentekeningen, Zandile Masuku (Zimbabwe), Obinna Makata (Nigeria, 1981) en Hage Mukwendje (Okalongo, 1980). De laatste kunstenaar komt eind december naar de galerie om portretten te tekenen! 

Makef - pentekening - 28,5x23 cm
Makef - Le Film! - pentekening - 28,5x23 cm
Makef - pentekening - 28,5x23 cm
Makef - Vivi Sese - pentekening - 28,5x23 cm
Obinna Makata - mixed media
Obinna Makata - Nothing between the legs - mixed media
Zandile Masuku - 2105003 - Acryl - 47 x 21 cm
Zandile Masuku - Connection I - 2105003 - Acryl - 47 x 21 cm
Zandile Masuku - 2105004 - Acryl - 47 x 21 cm
Zandile Masuku - Connected vision II - 2105004 - Acryl - 47 x 21 cm
Zandile Masuku - 2105005 - Acryl - 47 x 21 cm
Zandile Masuku - Connected vision III - 2105005 - Acryl - 47 x 21 cm

Makef Enagnon, geboren in 1967 in Cotonou - Benin, is een autodidactische kunstenaar die begon te tekenen toen hij zes jaar oud was toen hij zijn leraar het op school zag doen. Toen besefte hij dat het niet een machine is die de tekeningen maakt, maar een mens en dat hij het ook kan doen. Na deze ontdekking is hij nooit meer gestopt. Zijn werk is een mengeling van schilderkunst, collage en kleurpotloden. 

Zandile Masuku studeerde architectuur aan de Brighton University in Londen, Verenigd Koninkrijk, voordat ze terugkeerde naar haar geboortestad Bulawayo in Zimbabwe. In 2012 en 2013 ontving ze de onderscheiding "Beste vrouwelijke artiest" van de Visual Arts Association van Bulawayo en wordt algemeen beschouwd als een van de belangrijkste opkomende visuele kunstenaars van Zimbabwe. Haar werk richt zich op spiritualiteit, milieubewustzijn en ze gebruikt haar werk als middel om gesprekken op gang te brengen over zaken die ons nu raken en hun impact op de toekomst hebben.

Obinna Makata’s (Nigeria, 1981)
Hij laat zich inspireren door de dagelijkse gebeurtenissen in zijn directe omgeving. Daar reageert hij op of geeft er een beeld van. De titels kunnen een indicatie vormen voor de gekozen thematiek. ‘The Elders Diary’ uit 2012 is daarvoor illustratief. ‘Pregnant in the Head’ uit hetzelfde jaar is een ander voorbeeld. Zijn werken houden het midden tussen een tekening, een schilderij en een collage. Hij tekent met zwarte inkt en vult die figuren of vormen vervolgens in of op met stukjes stof. Die stoffen zijn met opzet Afrikaans van oorsprong en door de insider ook te herkennen als afkomstig uit, en dus typerend voor een bepaalde streek. “Broken pieces of African culture” heeft hij zijn werken ooit genoemd.

Zonder dat hij voorbij wil gaan aan de harde realiteit van alledag in zijn land, kiest Abe Mathabe (1959, Soweto) ervoor om te wijzen op lichtpunten. Op zijn vaak piepkleine, figuratieve etsen beeldt hij mensen af die een positieve uitstraling hebben, die zelfverzekerd overkomen, die gelukkig lijken te zijn. Hij ontdoet ze bewust van hun context, zodat de aandacht van de kijker zich richt op de personen. Dus doende mystificeert hij die omgeving: ze zouden in heel veel landen geleefd kunnen hebben. Als hij een woonomgeving weergeeft, vermengt hij de karakteristieken van de huizen waar de meeste zwarten in (moeten) wonen met die van de blanken. Hij geeft een ideaalbeeld. Opvallend is, dat in die werken de mensen ontbreken. Omstandigheden zijn immers maakbaar, mensen laten zich minder gemakkelijk sturen.

Open: din - vrij 10.00 - 18.00 uur / zat & zon 11.00 - 18.00 uur
Schrijf je hier in
voor onze digitale nieuwsbrief.
@deelnemer: is jouw e-mailadres al bekend bij ons?
CONTACT
Tel: +31 (0)20 632 54 92
Copyright © 2019 SBK design by manoverboord