< terug naar het overzicht
Terug naar SBK Amsterdam Zuid

Helene Briels & Bert Frijns
20-04-2014 / 18-05-2014

Helene Briels werkt met papier. Abstracte ritmische composities in reliëf, waarbij het samenspel van kleurschakeringen, lichtval en schaduwwerking een steeds veranderende optische ervaring teweegbrengt.

De sculpturen van Bert Frijns zijn van glas. Glas deelt de optische kwaliteiten met water: het kan transparant zijn of reflecterend. Door deze kwaliteiten en de manier waarop het licht speelt met glas lijken er bewegingen te ontstaan.

Deze werken zijn alleen te koop.

test
Helene Briels:Relief(geel-groen); 90 x 90 cm; 2013
test
Helene Briels: Kleurrijk; 50 x 50 cm; 2014
test
Helene Briels: Gevangen roze; 38 x 38 cm; 2013
test
Helene Briels: Gevangen kleur; 38 x 38 cm; 2013
test
Bert Frijns:2 x mat-helder; h 37 cm; ø 19 cm; 2014
test
Bert Frijns: Balans met oog; ø 38 cm; 2012
test
Bert Frijns: 2 x mat; h 97 cm; ø 38 cm; 2013
test
Bert Frijns:mat-helder; h 31 cm; ø 11,5 cm; 2013
test
Helene briels: Met de klok mee; 40 x 40 cm; 2013
test
Bert Frijns: 3 heldere kommetjes; h 8 cm; ø 8 cm
test

Helene Briels

Vandaag, 6 maart 2014, een groot werk voltooid. De spanning is groot,omdat ik het werk nog niet rechtop staand heb gezien. Het idee heb je. Patroon na veel denken en kijken uitgekozen. Over de kleuren nagedacht, en de logica van het schilderen. Is het wat je in je hoofd had. Ja, hij doet het goed , bij de eerste blik. Voor mij is het net zo nieuw, als voor iedere andere toeschouwer, die het voor het eerst ziet. Dan gaat het kijken beginnen, ieder moment van de dag verandert het. Ontdek nieuwe dingen, waar ik weer mee verder kan. Het kan nog weken duren, voordat hij alles heeft prijsgegeven.

 

Bert Frijns

Zijn objecten hebben over het algemeen eenvoudige, heldere vormen. De vormen kunnen worden gereduceerd tot primaire figuren zoals cirkel, vierkant, punt, lijn en de driedimensionale vormen bol, halve bol, cilinder en kubus.
Het basismateriaal voor zijn werken is altijd normaal vensterglas. Door dit vensterglas te rekken, te buigen en te duwen creëert hij esthetische, minimale vormen. Ondanks de zeer eenvoudige vormen zijn de ruimtelijke objecten zeer monumentaal. De transparante werken schijnen met name als ze zijn gevuld met water hun omgeving te absorberen en te reproduceren op een fascinerende vervormde manier. De gezandstraalde objecten ogen massiever. De glanzende randen vallen meer op en er ontstaat een lijnenspel van licht op het matte oppervlak.
Buigen, polijsten en zandstralen zijn de enige handelingen die Frijns verricht om zijn sculpturen te vormen. De enige kleur in zijn werken is de lichtgroene tint van het glas zelf. Ondanks de fragiliteit van het gebruikte materiaal hebben de objecten geen kwetsbare uitstraling: de beelden staan stabiel in hun bevroren toestand. 
Ondanks dat het werk balanceert op de grens van kunst en vormgeving zijn de objecten autonome kunstwerken. Ze zijn compleet in hun minimalistische vorm. Het toegevoegde water wordt automatisch onderdeel van het werk als een materiaal dat gebruikt is voor de vervaardiging van het object. Elke toevoeging aan het werk (zoals een steen eronder de plaatsing van verschillende objecten ten opzichte van elkaar) dient met volle aandacht gedaan te worden om te voorkomen dat er afleiding plaatsvindt van waar het werk daadwerkelijk over gaat.
Elke omgeving waarin het werk geplaatst wordt verandert het werk. De kleuren en de vormen van de omgeving zijn wat de sculpturen uiteindelijk afmaakt. Dit is de reden dat de werken in vrijwel elke omgeving te plaatsen zijn: ze gaan een dialoog aan met bijvoorbeeld zowel een industrieel als een barok decor. Dit doet denken aan het fenomeen decoratie. In veel gevallen heeft een object dat wordt toegevoegd aan een omgeving een min of meer decorerende werking. Bij de werken van Bert Frijns gebeurt dit ook in tegenovergestelde richting. 
Door de Zenachtige manier waarop de werken hun omgeving accepteren stralen ze een soort rust uit, iets dat misschien omschreven kan worden als stilte, terwijl de objecten gelijktijdig enorm in beweging zijn en ronddansen. 

Tijl Orlando Frijns

Open: woe - zat 11.00 - 18.00 uur

Vanaf 5/8/2018 is SBK Kunstuitleen & Galerie 18 op zondag gesloten.
Schrijf je hier in
voor onze digitale nieuwsbrief.
@deelnemer: is jouw e-mailadres al bekend bij ons?
CONTACT
Tel: +31 (0)20 632 54 92
Copyright © 2018 SBK design by manoverboord