< terug naar het overzicht
Terug naar SBK Amsterdam KNSM

Groen II
06-03-2016 / 10-04-2016

"Let me tell you about the birds and the bees, flowers and the trees...."

Tegelijkertijd met de tentoonstelling  in Zuid wordt er ook op de KNSM laan een groepsexpositie georganiseerd rondom het thema 'groen'. Deelnemende kunstenaars zijn: Mirjam de Zeeuw, Nathalie Mannaerts, Esther Zitman, Lilian van Veen en Rosa de Jong.

Met dank aan Art & flowers, KNSM-laan 6, Amsterdam

 

test
Esther Zitman
test
Nathalie Mannaerts
test
Mirjam de Zeeuw
test
Lilian van Veen
test
Rosa de Jong
test
Esther Zitman
test
Nathalie Mannaerts
test
Nathalie Mannaerts
test
Mirjam de Zeeuw
test
Lilian van Veen
test
Rosa de Jong

MIRJAM DE ZEEUW

Een van haar huidige projecten betreft een serie prints van prachtig gekleurde bloemkransen tegen een zwarte achtergrond. De kransen lijken op het eerste gezicht mooi en bloeiend, maar wanneer je langer kijkt, zie je de kapotte en vertrapte toestand van stukjes vergane natuur. Het is dus niet wat het op het eerste gezicht lijkt te zijn. De kransen zijn in werkelijkheid ook piepklein. Mirjam legt restanten van bloemen en beestjes, eigenhandig gevonden in de Amsterdamse straten, in een klein zwart doosje en maakt daarna fotoscans. Het zijn wonderlijke afbeeldingen die werken als stillevens en doen denken aan Memento.

Voor Mirjam heeft de bloem, zo vertelde ze me, te maken met 'het ultieme antwoord op het tijdsprobleem': veranderlijk (verwelkte bloemen) versus onveranderlijk (droogbloemen, stof).

Ze is een kunstenaar die blijft zoeken en blijft nadenken over de werkelijkheid zoals wij, mensen, die hebben ingericht. Het tijdsprobleem - het voorbijgaan van de dingen, maar ook het gedachteloze voorbijgaan aan de dingen - heeft haar blijvende aandacht".

Ria van den Brandt, "Onvanzelfsprekende vanzelfsprekendheden - de kunstenaar Mirjam de Zeeuw, Overdruk uit Speling 2009 nr 4" .

 

NATHALIE MANNAERTS

To paint nature is to paint oneself. May we go back to our origins, innocent and mischievous!

Nathalie Mannaerts studeerde af aan de KABK, waar zij indruk maakte met haar figuratieve schilderijen en de Goedman Award Fine Arts in ontvangst mocht nemen. In haar expositie stond de tijd stil; figuratieve, kleurrijke schilderijen prijkten aan de muur, het zonlicht scheen door het grote raam en de geur van boenwas deed verlangen naar een stevige wandeling in een herfstig bos vol wind, kastanjes en bont gekleurde bladeren.

Zij werkt instinctief aan een idee en laat het idee op het doek groeien; het groeien is een moeilijk en gelaagd proces. Elke dag werkt zij aan een of meerdere doeken, onderzoekt onderwerpen, bekijkt grote inspiratiebronnen (Pekka Halonen, Edvard Munch, Carl Larsson, Edouard Vuillard, Wes Anderson,Paul Gaugain, Pierre Bonnard, Wendelien Schonfeld, haar broer en levenskunstenaar Guido Mannaerts) en werkt steeds abstracter, met oog voor de intrinsieke eigenschappen van het diverse materiaal dat zij uitprobeert. Nathalie beschildert vaak onbewerkte, linnen doeken. De weerbarstigheid van de vezels geeft het idee van de ongerepte natuur weer en tegelijkertijd is het risicovol; bij een ongeprepareerd doek zijn fouten niet weg te poetsen. Zij lijkt de mislukking op te zoeken, zichzelf te beperken als artistieke verkenning; avontuur met een randje. Take it as it comes. 


LILIAN VAN VEEN

Lilian van Veen heeft een achtergrond in de beeldende kunst.  Afgestudeerd op de Rietveld Academie in de vakken Beeldhouwen, Monumentale Kunst en Schilderen. De laatste jaren heeft ze zich toegespitst op fotografie. Lilian van Veen is een kunstenaar voor wie fotografie meer is dan een plaatje aan de wand. Liefst ziet zij haar fotografie geïntegreerd in het interieur en exterieur. Zo is het mogelijk om de sfeer van een ruimte te beïnvloeden met fotografische afbeeldingen .

De natuur in zijn breedste vorm blijft voor Lilian van Veen een bron van inspiratie. In deze groepsexpositie fotografeerde zij bloemen die een menselijke activiteit weergeven zoals springen, vechten en zweven.


ROSA DE JONG

Deze kleine sculpturen met miniatuurwerelden in glazen stolpen maken deel uit van het lopende project ‘Micro Matter’ van art director en ontwerper Rosa de Jong. De kunstwerken zijn allemaal handgemaakt van een combinatie van karton en natuurlijke objecten, zoals kleine rotsen en boomschors. Sommige spelen zelfs met de zwaartekracht en lijken zowel naar boven als naar beneden te groeien. Wat begon als een uitstapje naast haar reclame opdrachten heeft na verschijning op sites als ' this is Colossal'  and ' Eyespired'  een enorme vlucht genomen. 


ESTHER ZITMAN

Esther Zitman is eigenlijk als schilder afgestudeerd aan de AKI in Enschede maar na jarenlang experimenteren met de meest uiteenlopende materialen en technieken is zij nu voornamelijk bezig met allerlei vormen van fotografie, collages, cyanotypes en fotogrammen. Uitgangspunt voor het maken van nieuw werk vormt meestal haar persoonlijke beeldarchief dat naast zelfgemaakte foto’s bestaat uit honderden tijdschriften, ansichtkaarten, uitgescheurde krantenfoto's, gedessineerd papier etc. Vooral het tactiele, het inzoomen op de vierkante millimeter, het ingaan op details vindt ze interessant maar ook het mengen van allerlei technieken en disciplines.

Voor de fotoserie Myopia heeft ze gebruikt gemaakt van de macrolens om in te zoomen op landschappen. Door hiermee te experimenteren daagt ze zichzelf uit onverwachte nieuwe beelden te ontdekken, dat is voor haar een prettige manier van werken. Met deze techniek heb je weinig controle over het eindresultaat, het levert onscherpe beelden op van het fictieve land Myopia (= medische term voor bijziendheid). Door de foto’s te presenteren op porseleinen borden kijk je als door een venster, een patrijspoort naar deze wazige nieuwe wereld, het nodigt uit tot turen en wegdromen.

Open: din - vrij 10.00 - 18.00 uur
zat & zon 11.00 - 18.00 uur
Schrijf je hier in
voor onze digitale nieuwsbrief.
@deelnemer: is jouw e-mailadres al bekend bij ons?
CONTACT
Tel: +31 (0)20 632 54 92
Copyright © 2013 SBK design by manoverboord