< terug naar het overzicht
Terug naar SBK Amsterdam KNSM

SBK Galerie op KunstRai 2015
27-05-2015 / 31-05-2015

SBK Galerie doet dit jaar voor het eerst mee aan de KunstRAI. Met trots presenteren wij daar nieuw werk van Lenneke van der Goot, Huub Vlemmings, Jef Stapel en Mathilde van Wijnen.

De KunstRAI is een brede, nationale kunstbeurs voor hedendaagse autonome en toegepast kunst: een publieksbeurs met ruim 60 deelnemers die de diversiteit, kwaliteit en pluriformiteit van het rijke Nederlandse aanbod van beeldende kunst, vormgeving en design weerspiegelt.

Een selectiecommissie bestaande uit Piet de Jonge, oud (hoofd-)conservator van het Van Abbe Museum, Museum Kröller-Müller en Museum Boijmans Van Beuningen; Peter Fransman, Directeur Museum Het Domein in Sittard en Harry Tupan, Conservator Hedendaagse Kunst Drents Museum, beoordeelt de deelnemers op kwaliteit en professionaliteit.  

De legendarische grafisch ontwerper Anthon Beeke, die van 1994 t/m 2002 de bekende serie affiches voor de KunstRAI ontwierp, tekent sinds 2012 opnieuw voor het ontwerp. Elk jaar wordt het gezicht van een spraakmakend persoon in het affiche verwerkt.

Culturetrip.com heeft de KunstRAI in 2014 uitgeroepen tot het tweede evenement van Amsterdam op het gebied van kunst en cultuur, na het Holland Festival. Zie:culturetrip.com

test
test
test
test
test
test
test
test
test
test
test
test
test
test
test
test

JEF STAPEL
“I’ve always been fascinated by the backs of sheds, worn thresholds and greasy patches around light switches. What does the inside of the wall look like? I want to know what is on the blown away pieces of paper lying under a bush. And why shouldn’t an old piece of plywood be just as valuable as a ceremonial portrait? All those houses with attics with cabinets with drawers containing all sorts of little things … All those stories that are so different and so similar. I will never hear them.”

Jef Stapel uses discarded materials from building sites: mainly plywood boards and sometimes perspex. The glue residue, old layers of paint, nail holes in the material are the starting point for his creations. He saws the boards, breaks them, cuts and chisels out shapes from them, glues and hammers parts of them together, layered on top of each other, adds a stripe of paint …
The main tool used to make these ‘paintings’ isn’t a brush but a chisel, and a saw, nails and glue. The pattern of the chiseling forms its own painterly texture, like brush strokes do.

The visible ‘themes’ of these works seem familiar abstract subjects. However, they are dealt with in a new way. The absence of a figurative reference to the reality outside the work itself makes them into abstract paintings. But these works are not only about abstract shapes and lines. It is the material of which the works are made, that is the bearer of meaning, of association. This makes the role of the artist seem minimal.


HUUB VLEMMINGS 
Huub Vlemmings is attracted to the materials and techniques that today's painter can utilize. You could say he's a formal painter - a painter who analyses his medium: paint, the brush(stroke), the canvas ande the picture. He takes nothing for granted and  in a way he tries to make himself obsolete. A huge Epson A3 printer takes all the work out of his hands. It prints the images on silk. No brushstrokes here. The image that Huub selects, clouds or water, are as close as you can get to abstraction without being abstract. Clouds and water stand in a rich painterly tradition but function mainly as a backdrop. He hates that paintings create illusion. The white, blank parts are his way of distorting it and saying: this is not real water and these are not real clouds. By: Nanda Jansen
 

MATHILDE VAN WIJNEN (beeldend kunstenaar en musicus)
“Ik zoek ruimten waar een grootsheid in zit, waar rust is om volledig te ‘zijn’. Die vind ik bijvoorbeeld in muziek van JS Bach en Arvo Part, maar ook in de natuur. Mijn werk is een visualisatie van deze zoektocht.

In de beeldende kunst, net als in de muziek, voel ik mij aangetrokken door abstractie. Voorbij de rede, voorbij de figuratie, meegevoerd worden in een poëtisch beeld. Mijn gebruik van ritme, herhaling en compositie ziek ik als een muzikale manier van verbeelden. Ik teken op papier door erin te snijden met een Stanley mes en gebruik daarbij houtskool, soft pastel en graniet.

 

LENNEKE VAN DER GOOT

De tekeningen van Lenneke van der Goot zijn altijd helder. Zij laat, zo lijkt het, vrij precies zien wat ze wil vertellen, geeft de kijker visuele hints, maar geeft niet direct haar enigmatische inhoud prijs. Dat vertellen lijkt een wezenlijk aspect van de inhoud van haar werk. Niet dat het afgeronde verhaaltjes zijn, maar het getoonde maakt dat je nadenkt over situaties. Over de nietigheid van de mens, over onze eenzaamheid en het verdwaald kunnen zijn in een illusoire wereld die soms lijkt opgebouwd uit vergrote decorstukken. Elke tekening is ook een toneel of schaakbord waarop met meestal de mens als ‘pion’ of acteur, wordt geschoven. De inventiviteit om omgevingen te ontwikkelen is bij Lenneke van der Goot groot, maar je kunt het geheel nooit plaatsen in een ons bekende wereld.

Haar experimenten met materiaal, met vergroting en verkleining van de protagonisten is speels, consequent en vaak vervreemdend. In enkele werken gebruikt zij geknipte, dan wel gekrulde papieren, waardoor de tekeningen nog meer hebben van toneelachtige scenes.

De kunstenaar blijft altijd wroeten in zijn of haar geest en geeft vaak gehoor aan ‘duistere’ stemmen, neemt risico's, om te ontdekken of iets werkt en vraagt zich af: is dit wat ik wil? Is dit het resultaat van een artistiek tekenproces en, het aller belangrijkste, is dit kwalitatief goed en dus oorspronkelijk? De ultieme tekening die uiteindelijk de gehoopte en gewenste sublimatie van idee en gevoel laat zien? Dat alles gevonden in de schatkamers van de geest en het onderbewuste.

Open: din - vrij 10.00 - 18.00 uur
zat & zon 11.00 - 18.00 uur
Schrijf je hier in
voor onze digitale nieuwsbrief.
@deelnemer: is jouw e-mailadres al bekend bij ons?
CONTACT
Tel: +31 (0)20 632 54 92
Copyright © 2018 SBK design by manoverboord